2.2 LEES – Marktdefinitie

De marktdefinitie bepaalt de principes en de internationale strategische richting van de export. Meestal is deze opgebouwd uit de dimensies: producten, klanten en behoeften. In deze stap sta je stil bij de vraag wat de onderneming als de markt beschouwt. Als je met je bedrijf wilt gaan exporteren is het belangrijk dat je weet in … Meer lezen

2.3 LEES – Interne en Externe Analyse

Als je met je product naar het buitenland wilt is het zaak om te weten of jouw bedrijf wel geschikt is om te exporteren. Heeft jouw bedrijf bepaalde kenmerken om succesvol de buitenlandse markt te betreden en wat kan verbeterd worden om met succes te internationaliseren? Interne Analyse Een interne analyse bestaat uit drie onderdelen: … Meer lezen

2.4 LEES – Export Landen Selectie

Maak een selectie van landen, regio’s of markten die aantrekkelijk zijn om naar toe te gaan exporteren Er is een methode om concurrentievermogen te toetsen. Dit is een project waar bijvoorbeeld een (HBO) student voor kan worden ingezet. Je vergelijkt dan geselecteerde landen met Nederland en krijg je een goed beeld of ze wel of … Meer lezen

→ 2.4.1 LINK – Hofstede-Insights

Culture Compass™ Voor een online landen vergelijking op zes onderwerpen verwijzen we je graag naar de website van → https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/   Nederland Specifiek vergelijk met Nederland? Begin dan op deze pagina → https://www.hofstede-insights.com/country/the-netherlands/  

2.5 LEES – Bedrijfstak Analyse

Een bedrijfstakanalyse doe je als je met je bedrijf in een bepaalde bedrijfstak in een buitenlandse markt begint. Hou dan rekening met de volgende facetten: 1) De aantrekkelijkheid van de buitenlandse markt Om dit te onderzoeken maken we gebruik van: Macro-omgevingsfactoren Dit zijn factoren waar je bedrijf moeilijk invloed op kan uitoefenen. Dit zijn dan … Meer lezen