3.3 LEES – Distributie Analyse

De entreestrategie wordt ook wel eens het distributiebeleid genoemd. Hoe ga je in het gekozen exportland jouw doelmarkt benaderen? Ga je gebruik maken van een tussenpersoon of ga je een samenwerking aan met een andere onderneming? Kortom, via welk kanaal gaat jouw product verkocht worden. Bij de keuze van een entreestrategie maken we onderscheid tussen … Meer lezen

4.3 LEES – Financiële Haalbaarheid

Als je gaat exporteren komen er ineens veel extra kosten op je af. Het is dus belangrijk om vooraf te kijken of je de financiële risico’s aan kunt. Ga nadenken of je deze extra kosten wilt gaan (voor)financieren, kan je de schuldenlast aan als blijkt dat het langer duurt voordat je de betalingen uit het … Meer lezen

4.2 LEES – Export Marketing Mix

Nadat je je exportstrategie hebt bepaald, waarbij je gekozen hebt voor standaardisatie, differentiatie of focus, kies je nu voor het type exportmarketingmix. Daarbij heb je wederom drie keuzes: – ongedifferentieerde marketing alle markten worden met nagenoeg dezelfde mix bediend – gedifferentieerde marketing per exportmarkt wordt een specifieke mix ontwikkeld – geconcentreerde marketing aan een beperkt … Meer lezen

→ 4.2.1 EXTRA – Incoterms

Voor een antwoord op de vraag hoe de buitenlandse markt betreden moet worden, is een analyse van de entreemogelijkheden nodig. De verschillende mogelijke kanalen zet je met hun voors en tegens tegenover elkaar. IncoTerms 2020 IncoTerms maken deel uit van overeenkomsten en contracten. Onderstaande informatie is dan ook informatief. Vraag altijd een advocaat om advies! … Meer lezen

3.2 LEES – Afnemers Analyse

De buitenlandse markt kent heel veel verschillende soorten en typen afnemers. Daarom is het belangrijk om eerst een overzicht daarin aan te brengen. Dat doe je door te segmenteren. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die een overeenkomst hebben op een aantal kenmerken. Deze kenmerken kies je op de volgende manieren: Geografische segmentatie De … Meer lezen

3.1 LEES – Concurrentie Analyse

Heel belangrijk is dat je weet wie je concurrenten zijn. Bij een concurrentieanalyse wordt er naar afzonderlijke concurrenten gekeken en doe je een analyse en voorspelling van het gedrag en de reacties van de concurrenten. Ook breng je de kenmerken van je concurrenten in kaart. Het prisoners dilemma model geeft inzicht hoe strategische afhankelijkheid stabiliserend … Meer lezen